sunnuntai 14. huhtikuuta 2019

Palman nähtävyydet - viisi + yksi suositusta

Banos Arabes, Carrer de Can Serra, 7 - tänne suuntasimme ensimmäisenä päivänä. Arkeologinen kylpylärakennus vanhassa kaupungissa sokkeloisten kujien päässä, reitti oli kuitenkin hyvin merkitty kylteillä, joten perille löysi helposti. Pieni paikka, vierailuun riittää hyvinkin alle puolituntia, puutarha oli kaunis, jossa oli myös penkkejä, joilla saattoi levähtää.

La Seu - katedraali, Placa de la Seu - katedraali näkyy lähes joka paikkaan, joten sen löytää helposti, ja se oli myös illalla kauniisti valaistu ja näimmekin sen iltavalaistuksessa hotellimme parvekkeelta. Täällä oli tarkoitus vierailla ensimmäisenä, mutta kun oli sunnuntai, niin sisällä olikin menossa kirkonmenot ja me turistit saimme odottaa ulkona; hyvä näin. Kävimme siis sillä aikaa tuolla yllämainitussa Arabialaisessa Kylpylässä. Katedraali on iso sekä ulkoa katsottaessa ja sisältä käsin. Upeita lasitöitä ikkunoissa ja kaunis tunnelmallinen paikka koosta huolimatta.

Kauppahallit - Mercat de l'Olivar ja Mercat de Santa Catalina - olen aina tykännyt matkoilla käydä paikallisissa ruokakaupoissa ja kauppahalleissa tutkailemassa ja ihailemassa tarjontaa sekä tekemässä hintavertailua. Niin teimme nytkin. Nykyään tarjonta Suomessa on hyvinkin laajaa ja lähes kaikkea saakin jo ainakin isoimmista ruokakaupoista - ja halleista. Hallien tunnelma on aina kiva ja siellä on mukava seurata paikallisten ostostentekemistä, ja nauttia vaikka kahvikupillinen tai lounas.

Bellverin linna, Carrer Camilo Jose Sela - linnalta aukeaa huimat näköalat ympäri Palmaa ja Välimerelle. Linna on rakennettu 1300-luvulla ja se näkyykin hyvin joka paikkaan ympärillä olevasta metsästä huolimatta. Linnaan pääsee joko Hop on hop off -bussilla tai paikallisbussilla keskustasta kukkulaan juureen ja siitä sitten kävellen portaat ylös. Me kävelimme portaat ylös, koska ne lähtivät läheltä hotelliamme ja sää aamulla ei ollut vielä liian kuuma pieneen "porrastreeniin". Metsässä menee myös polkuja, joita pitkin ylös linnalle voi patikoida.

Linnalta jatkoimme matkaa Hop on hop off -bussilla seuraavaan kohteeseen ja sieltä sitten taas hyppäsimme tuohon turistibussiin, ja jatkoimme matkaa lounaalle keskustaan ja kylpylään rentoutumaan.

Hamman Palma Spa on ihana, rentouttava paikka iltapäiväksi. Sieltä ei ole kuvia, koska kuvaaminen oli kielletty. Varaa aika kylpylään etukäteen, tarjolla on eripituisia vaihtoehtoja. Me olimme valinneet 1,5 h setin, johon kuului tunti kylpemistä altaassa ja höyrysaunassa rentoutuminen sekä 30 minuutin hieronta. Ajat on porrastettu niin, että emme kohdanneet muita asiakkaita, vaikka niitä siellä olikin samaan aikaan. Saimme lillua altaassa rauhassa hämärässä kynttilöin valaistussa huoneessa, hengitellä höyrysaunassa, nauttia hiljaisuudesta ja rentoutua.

Fundacio Pilar i Joan Miro, Carrer de Saridakis, 29 - Miron museo ja ateljee. Paikalle pääsee paikallisbussilla, mutta me tosiaan tulimme tuolla Hop on hop off -bussilla, johon meillä oli päivälippu. Museorakennus on jo itsessään huima nähtävyys ja Miron taide on ollut modernista taiteesta sellaista, josta olen aina pitänyt. Museorakennuksen ulkona on puisto, jossa on muutamia veistoksia ja pieni kahvio. Museolta on myös upeat näkymät Välimerelle; voisiko olla inspiroivampaa paikkaa taiteen tekemiselle.

Museo on rakennettu vasta Miron kuoleman jälkeen (1983). Vaikuttavinta oli kuitenkin Miron ateljee, joka on hänen rakennuttama, ja jossa hän työskenteli vuosina 1956-1983. Joan Miron äiti oli kotoisin Mallorcan saarelta, Miro syntyi kuitenkin Barcelonassa, mutta vietti paljon aikaa lapsuudessaan saarella. Myös hänen vaimonsa, Pilar, oli kotoisin Mallorcan saarelta. Ateljeeta katsellessani lähes odotin milloin taiteilija palaa sinne jatkamaan keskeneräistä maalaustaan. Värit, pensselit, työtakki - kaikki odottivat siellä työskentelyn jatkamista. Ateljee teki minuun syvän vaikutuksen ja oli matkamme yksi kohokohdista. Ihanaa on myös se että tytär haluaa matkoillaan tutustua taiteeseen ja museoihin, niin meidän yhteisillä matkoilla kuin nykyään hänen omilla matkoillaankin.

Paljon jäi vielä näkemättä, vaikka Palman kaupunki onkin kompaktin kokoinen ja neljässä päivässä koettavissa, niin nähtävää ja koettavaa siellä riittää. Onpahan syy tehdä uusi matka sinne joskus ja silloin voisi kiertää saarta muutenkin! Matkahaaveita on hyvä olla, niin arkikin sujuu mukavammin.

Tänään on vielä ohjelmassa sauvakävelylenkki ja illalla äänestyskopilla käynti. Leppoisaa sunnuntaita!