keskiviikko 12. helmikuuta 2020

Verigreippi-burratasalaatti - kevätruokaa parhaimmillaan






Mistä tietää että on kevät? 
- mies käy venemessuilla
- mies käy autokaupoilla
- valon määrä lisääntynyt huimasti
- tekee mieli salaattimaisia ruokia

Kahta ensimmäistä en kommentoi, kolmas kohta on parasta moneen kuukauteen ja neljäs: ohje alla!

Tässä yksi ihana salaattimainen annos, jossa ei ole sitä perinteistä vihreää salaattia, mutta kaikkea muuta hyvää ja ihanaa.

Tarvitset yhdelle hengelle:
verigreipin 
burrata- tai mozzarellapallon
osan fenkolista
pistaasipähkinöitä, suolaamattomia
edamepapuja, suolattuja
mustapippuria
chilihiutaleita
sitruunamehua
oliiviöljyä 

Lohko verigreipin palat kalvottomiksi ja asettele palat lautasen reunoille. Laita keskelle pallo valuvaa burrataa, mozzarellakin käy. Siivuta fenkoli ohuiksi viipaleiksi ja halutessasi freesaa niitä hetki pannulla, voit käyttää ne myös sellaisenaan. Ripottele päälle pistaasipähkinöitä ja suolattuja edamepapuja sekä chilihiutaleita. Pirskota päälle sitruunamehua ja viimeistele hyvällä oliiviöljyllä. Nauti heti!

torstai 6. helmikuuta 2020

Metsään ystävien kanssa











Lähdetäänkö metsään? - kysyin ystäviltäni joku aika sitten. Kaikki heistä ovat innokkaita luonnossa olijoita ja kävijöitä, mutta tällä kertaa menimmekin Metsään keskelle Helsinkiä. Vietimme oikein rentouttavan ja voimaannuttavan after workin Metsä/Skogen -tilassa Helsingin ytimessä. Metsä/Skogen on hitaan elämäntyylin kokonaisvaltainen lifestylekonsepti. Kuten tiedämme metsä on maailman tärkein paikka. Jo 20 minuutin oleskelu metsässä tai tällä kertaa metsänomaisessa paikassa laskee stressitasoa, sykettä ja verenpainetta.

Kuuntelimme linnunlaulua, aistimme metsätuoksua, nautimme sienibaarin antimista, katselimme rauhoittavia luontokuvia isolta screeniltä ja kylvetimme jalkojamme ihanassa jalkakylvyssä puisissa saaveissa. Ja siinä samassa vaihdoimme kuulumisia, nauroimme ja voimaannuimme toistemme seurasta. 

Olo oli kahden tunnin jälkeen yhtä rentoutunut ja ihana kuin luonnossa oleilun jälkeen, tosin ilman raikasta ulkoilmaa, mutta ehkä seuraava retkemme suuntautuu oikeaan metsään. 

Oletko Sinä metsänkävijä?

Rentouttavaa loppuviikkoa ja nautitaan lisääntyvästä valosta!

maanantai 3. helmikuuta 2020

Päiväni murmelina -elämää







Päiväni murmelina -elämää. Sellaisesta elämästä nautin. Rutiinit ovat hyvästä, varsinkin jos on yhtään stressaava elämänvaihe menossa. Rutiinit tuovat rauhaa ja rytmiä päivään. Sama rytmi päivittäin, niin homma pysyy kasassa ainakin minulla. Rutiinit ja rytmisyys antavat voimavaroja selvitä taas yhdestä kuormittavasta päivästä, ja niitä tuntuu riittävän monellakin tapaa. Kun tietää päivällä stressatessa, että illalla voi olla vaan kotona kotiasussa, poltella kynttilöitä, ihastella tulppaaneja ja mietiskellä rauhassa, lukea tai katsoa lempisarjaa, niin siitäkin stressaavasta hetkestä selviää. 

Myös positiiviset asiat voivat stressata. Jos kalenteri on liian täynnä kivoja juttuja, voi se alkaa stressaamaan ainakin minua ja koen siitäkin kuormitusta. Yritänkin pitää kalenterin mahdollisimman väljänä, ettei yhdellä viikolla olisi liikaa vapaa-ajan menoja tai ainakaan kovin peräkkäisinä päivinä. 

Kun kokonaiskuormitus alkaa olemaan liiallinen, silloin voin kokea jonkin yksinkertaisen asian, kuten auton huoltoajan varaamisen, ylipääsemättömän vaikeana asiana. Silloin tiedän mitä pitää tehdä: mennä luontoon. Ja kas, ajankin huoltoon saa varattua sen jälkeen. Eli rauhallista palautumista. Yksin tai kannustavassa ja ymmärtävässä ympäristössä. Olen ymmärtänyt olevani stressiherkkä ihminen. Stressiä kun saattaa kertyä vähitellen, pienistä asioista. Ei tarvitse olla mitään suurta asiaa mikä stressaa, kuten juuri nyt ei ole, mutta silti joskus jokin asia voi tuntua kovin raskaalta. Silloin on palattava rutiinien ääreen. Rutiinit luovat rauhaa, turvaa, vapautta. Rutiinit voivat olla hyvinkin pieniä. 

Tässä muutamia minun perusrutiineja:
  •  aamulla sanomalehden luku, olen valmis heräämään riittävän ajoissa, jotta ehdin sen aikaisenakin aamuna lukea
  •  kuppi teetä heti toimistolle päästyä (mustaa teetä)
  •  töiden jälkeen kotiasun vaihtaminen päälle
  •  iltateetä vielä kupillinen koiranulkoilutuslenkin jälkeen (vihreää teetä)
  •  vartalon ja kasvojen kuorinta lauantaina, kun tämänkin tekee tiettynä päivänä niin se on helppo muistaa
  •  kasvonaamio aina sunnuntai-iltaisin, ennen en juurikaan muistanut laittaa naamiota, mutta kun otin siitä tavan sunnuntai-iltaan tyttären vinkistä, niin se on helppo muistaa ja tulee käytettyä tuolla kaapissa olevia naamioitakin pois ennen uusien hankkimista
  •  kirjan lukemista sängyssä ennen nukahtamista joka ilta
  •  maanantaiksi en sovi yleensä mitään menoja, vaikka maanantai onkin ihan kiva päivä kun viikonlopun jälkeen pääsee taas tekemään hommia ja toteuttamaan ideoita

Tälläisiä ajatuksia maanantai-iltaan! Mitä rutiineja Sinulla on?

tiistai 28. tammikuuta 2020

Lomalla parasta - rutiinit













Tammikuisella Thaimaanlomalla Hua Hinissä, jossa olemme käyneet jo 15 vuoden ajan, nyt taisi olla kymmenes kerta, on parasta rutiinit tutussa ympäristössä. 

- aamu-uinti allasalueen auetessa kello seitsemän samalla auringonnousua ihaillen
- rauhallinen aamiainen Bangkok Post -sanomalehteä lukien ulkona lämmön hivellessä ihoa
- oma aika kirjaa ja lehtiä lukien allasalueella
- iltapäivän hieronta
- suihkun jälkeen hotellin valkoisessa kylpytakissa istuskelu parvekkeella kylmää valkoviiniä nauttien ja auringonlaskua ihaillen
- aperitiivit rantabaarissa
- illallinen muutamassa samassa hyväksi havaitussa ravintolassa
- ajoissa nukkumaan

Ah, niin keski-ikäistä ja ah, niin ihanaa! Välillä tälläinen rutiininomainen loma tekee niin hyvää. Ei ole minkäänlaista painetta tehdä mitään tai nähdä mitään. Kunhan vaan on ja nauttii valosta ja lämmöstä. Tällä kertaa olimme kuitenkin meille uudessa hotellisssa, siinä oli tälle matkalle tarpeeksi vaihtelevuutta.

torstai 23. tammikuuta 2020

Lisää kasviksia ja vieläkin enemmän








Olin koko viime viikkoisen Thaimaan matkamme syömättä lihaa: a) kuumassa ilmanalassa ei vaan tee mieli yhtään lihaa b) vatsani voi paljon paremmin kun en syö lihaa, ja vatsan hyvinvointi tuollaisella kaukomatkalla on minulle erityisen tärkeää. 

Syön ylipäätään kaukomatkoilla (ja muillakin matkoilla itseasiassa) aina erityisen harkiten. En syö salaatteja enkä majoneesia tai muitakaan vastaavia kastikkeita. Kaiken mitä syön on oltava kypsennettyä lukuunottamatta laadukasta sushia. Voi kuullostaa hassulta, että syön raakaa kalaa mutta en salaatteja tai raakoja vihanneksia, mutta syystä että en tiedä onko salaatit pesty ja jos niin millaisella vedellä. Liian suuri riski saada vatsatauti. Syön kaukomatkoilla kalaa, äyriäisiä ja kypsennettyjä vihanneksia, jonkin verran riisiä. Aamiaisella hedelmiä ja munakasta. Olo oli kevyt ja vatsataudeilta vältyttiin.

Aihe lähti vähän hakoteille, kun piti kirjoittaa tähän ohjetta tai lähinnä ideaa ja inspiraatiota helposta uunikasvisruoasta.

Laitoin uunivuokaan seuraavia kasviksia sopivan kokoisina suupaloina:
- kikherneitä
- porkkanaa
- paprikaa
- kirsikkatomaatteja
- aurinkokuivattuja tomaatteja

Voit käyttää mitä vaan mieleisiä kasviksia kuten ruusukaaleja, kukkakaalia, munakoisoa, kesäkurpitsaa, punajuurta, myös oliivit ja erilaiset pavut sopivat hyvin tämän tyyppiseen kasvisvuokaan.

Ripottelin päälle suolaa, mustapippuria ja puristin puolikkaan sitruunan mehun, lorautin päälle vielä oliiviöljyä sekä pari ruokalusikallista karkeaa Dijon-sinappia. Kunnon sekoitus ja vuoka uuniin. Pari sataa astetta puolisen tuntia, kasvikset voi jättää al denteksi, niin saa enemmän purutuntumaa ja työtä hampaille. Tämän ruoan voi tehdä myös pellillä, jolloin vihannekset kypsyvät hitusen nopeammin kuin vuoassa ollessaan tiiviimmin. Valmiiden kasvisten päälle vielä lehtipersiljaa!

Lisukkeeksi tein tsatsikista omanlaisen version. Sekoitin ranskankermaa ja majoneesia, jonka sekaan raastiin vähän tuorekurkkua ja silppusin kukkakaalia, hienonsin yhden valkosipulinkynnen, rouhin sekaan mustapippuria ja puristin vielä sitruunamehuakin mausteeksi. Lopuksi vielä tuoretta vahvaa minttua ronskina silppuna sekaan. 

Tästä tsatsikikastikkeesta tuli niin hyvää, että laitoin sitä vielä illalla iltateen kanssa kauraleivän päälle. Tämän tsatsikin pohjana voit käyttää mitä vaan kaura- tai kasvipohjaista valmistetta, yhtälailla kuin kermaviiliä tai rahkaa. Se ei ole just niin tarkkaa. Käytä sitä mitä kaapissa on tai mikä sopii sinulle. Nyt käytin ranskankermaa ja majoneesia suhteessa 50/50, kun niitä oli jääkaapissa ja ne olivat ainoat raaka-aineet mistä sain tehtyä kastikkeen. Kukkakaaliraaste kastikkeen seassa lisäsi tämänkin ruoan kasvispitoisuutta huomaamattaan! Ja ai että oli muuten hyvää. Tällä viikolla olen tehnyt tätä jo kaksi kertaa varioiden eri kasviksia vuoassa. Yhtenä iltana söimme vain kasviksia ja kastiketta, toisena paistoin seuraksi jauhelihaa, kun sitä sattui olemaan pakastimessa ja kaipasimme jotain vähän enemmän seuraksi.

sunnuntai 19. tammikuuta 2020

Viisi asiaa minusta

Blogeissa on kiertänyt syksyn mittaan haaste "viisi asiaa minusta" ja päätin tarttua siihen nyt. Innostuin tähän Sopusointuja Maaritin kirjoituksesta elokuulta, mutta teksti on saanut odotella luonnoksissa tähän asti.

Tässä on tarkoitus kertoa viisi asiaa itsestäni, joita en ole "paljastanut" täällä aiemmin. Tai luulen ainakin etten ole näitä asioita täällä kertonut, ehkä joku on voinut rivien välistä arvailla jotain.




1) Listat - ja muistikirjat, paperinen kalenteri sekä mökkipäiväkirja. Rakastan listoja, niiden kirjoittamista ja asioiden yliviivaamista kun homma tehty. Teen lähes kaikista muistettavista asioista listoja. Silloin ne ovat poissa mielestä, mutta tallessa kuitenkin. Ja nimenomaan lista paperilla toimii minulle paremmin kuin puhelimessa. Olen huomannut että kuormitus vähenee selkeästi kun asiat on kirjoitettu ylös. Illallakin jos ja kun tulee jotain seuraavaan työpäivään liittyvää mieleen, kirjoitan asian paperille eteisen lipaston päällä ja aamulla nappaan paperin mukaan toimistolle lähtiessä.

Juhlien ruoka- ja koristelusuunnittelua muistikirjaan on ihana kirjoitella. Tähän tarkoitukseen minulla on oma erillinen muistikirja, joka on olohuoneen pöydän alatasolla ruokalehtien lähettyvillä. Ruoka- ja keittokirjoja lukiessa kirjoitan muistikirjaan ruoan ja mistä sen löydän. 

Käytän sähköisen kalenterin lisäksi paperista kalenteria. Paperiversiossa on asiat suuntaa antavasti ko päivän kohdalla esim palaveri asiasta x tai teatteri ystävä y:n kanssa ja kellonaika, sähköisessä kalenterissa sitten on tarkemmat koordinaatit.

Mökkipäiväkirja. Jokaisena päivänä kun olemme mökillä kirjoitan mitä olemme tehneet, havaintoja säästä, muita tunnelmia ja mitä olemme syöneet. Sinne myös kirjaan tehtyjä hommia päivämäärineen.




2) Sosiaalinen erakko (tämä sattui näköjään olemaan kakkosena myös Maaritilla)  - tykkään käydä itsekseni missä vaan. En kaipaa aina seuralaista. Voin mennä teatteriin, leffaan, taidenäyttelyyn, lenkille tai kahville yksin. Tykkään olla omissa ajatuksissani, mennä oman aikataulun mukaan tai muuttaa suunnitelmaa lennosta. Mutta yhtälailla tykkään mennä kaikkiin edellä mainittuihin paikkoihin ystävän, mieheni, tyttäreni tai kaveriporukan kanssa, mutta se vaatii aina enemmän aikatauluttamista ja sopimista. Välillä on vaan pakko saada olla yksin, myös kotona, se on lähestulkoon parasta mitä tiedän, mutta yksinolon jälkeen kaipaan taas juttuseuraa ja yhdessä kokemista ja jakamista, silloin on aika kilauttaa kaverille ja pyytää vaikka lenkkiseuraksi. 




3) Lukeminen - pidän enemmän lukemisesta kuin sarjojen tai leffojen katselusta kotona. Leffat ja näytelmät teatterissa ovat oikein mieleisiä, mutta kotona jonkin yli tunnin kestävän leffan tai sarjan katsominen on mulle "ajanhukkaa". Nyt joulunpyhinä katsoimme yhden leffan yhdessä mieheni kanssa. En edes muista sitä ennen milloin katsoimme yhdessä kotona elokuvan, johtuu myös osin siitä että makumme on niin erilainen. Jokin alle 45 minuuttia kestävä sarjanpätkä on sopiva, mutta vain yksi jakso illassa, jos sitäkään. Luen paljon lehtiä (ruoka ja sisustus erityisesti, mutta kaikki lehdet käyvät mulle), suosikkiblogieni kautta eksyn muihin blogeihin ja artikkeleihin ja internetin ihmeellisessä maailmassahan luettavaa riittää. Tykkään myös lukea keittokirjoja. Luen reseptejä ja mietin samalla miten oikaisisin tai tekisin toisin jonkin kohdan tai miten muuttaisin reseptiä. 




4) Ruoka - aina mielessä. Ruoka oli joskus nuorena ammattini, nyt se on harrastus ja iso osa elämääni. Kuten ylempänä jo kerroin luen paljon ruokalehtiä ja keittokirjoja, matkoilta ostan aina paikallisia ruokalehtiä, usein myös paikallisella kielellä, ja keräilen ideoita. Syön mieluummin töissä lounaaksi vaikkapa hedelmän ja jogurtin kuin huonon lounasruokalan lounaan. Huono ruoka, paha mieli. Matkoilla ruoka on usein isossa roolissa. Käymme kotona ollessakin paljon ravintoloissa syömässä. Viikonlopun ruokien suunnittelu on kiva aloittaa jo torstaina viimeistään, usein jo aiemminkin viikolla. Nyt jo puhuimme mitä uutta grillaamme kesällä mökillä; ruokamuistikirjassa on jo ideoita kesääkin varten. Ruokaohjelmia/sarjoja tykkään myös katsella, mutta niitäkin vain yksi jakso illassa. Hyvä ruoka ja syöminen on vaan niin ihanaa!




5) Koti siistinä ja tunnelmaa - kaiken pitää olla meillä kotona aina nätisti ja järjestyksessä. Sohvatyynyt oiottuna illan päätteeksi ennen nukkumaan menoa, tiskit tiskikoneessa, pyykkikorissa ei saa olla liikaa pyykkiä, sänky tulee olla pedattuna ennen töihin lähtöä, tuoreita kukkia aina maljakossa, kynttilät palamassa aina kotona ollessa. Mun hommiahan näistä suurin osa on, mutta kun ne on tehty, niin kivempi mennä nukkumaan ja tulla töistä kotiin. Sama ennen matkalle lähtöä, vaihdan aina lakanat, imuroin ja laitan paikat kuntoon.

Tästäpä tuli pitkä tarina. Meillä alkaa vasta nyt kunnon arki vuoden vaihteen jälkeen, kun eilen aamulla palattiin aurinkolomalta kotiin. Kivaa sunnuntaita.


maanantai 6. tammikuuta 2020

Metsään jos haluat mennä nyt






Metsä - on  elinympäristö, joka koostuu pitkistä yleensä puurunkoista kasveista, joiden latvuskerros eli latvusto muodostaa melko yhtenäisen peitteen ja joiden seassa esiintyy lyhyempiä kasveja muodostaen alempia kerroksia. Metsät puhdistavat ilmaa ja siksi metsät edistävät ihmisten terveyttä. (Wikipedia)

Metsässä, metsikössä, puistossa tai ylipäätään luonnossa liikkuminen edistää meidän terveyttä; verenpaine ja stressitasot laskevat, vastustuskyky paranee, mieliala kohentuu ja metsässä liikkuja kokee virkistymistä ja rentoutumista.

Luonnossa on hiljaista ja vaikka siellä ääniäkin toki on, luonnon oma äänimaailma eroaa paljon meidän normaalista päivittäisestä äänimaailmasta kaupungissa, kotona ja työssä. Luonnossa voi aistia niin monia asioita äänien lisäksi. Metsä tuoksuu erilaiselta jokaisena vuodenaikana. Mieti metsän tuoksua sateen jälkeen tai kuivan, aurinkoisen ajanjakson jälkeen. Metsään voi mennä jokaisena vuodenaikana. Metsässä voi kävellä, juosta, hiihtää, lumikenkäillä, istua kivellä tai kannonnokassa, halata puita tai makailla sammalmättäällä ja katsella taivaalle. Metsästä voi poimia marjoja suuhun tai sieniä koriin. Metsästä voi nauttia kaikin aistein yksin, yhdessä ystävän kanssa tai porukalla, metsässä jotkut ovat jopa viettäneet syntymäpäiviään ja monet yöpyneetkin. 

Eilen sain nauttia upeasta talvisesta tammikuun päivästä Meikon metsässä ystävän kanssa. Sääennuste osui kohdilleen: aurinkoista ja muutama pakkasaste ja iloksemme Kirkkonummella oli maa valkoisena ja pienet lammet jäässä. Kahvia ja teetä termareista nauttiessamme, aurinko lämmitti kasvoja ja antoi valoterapiaa kaiken tämän pimeyden jälkeen. Useampi metsä/luontoretki on suunnitelmissani tehdä vuonna. Yksi luontoretkikohde ystävän kanssa on jo sovittuna ja toista työstän kaveriporukalle, jossa metsästä voi nauttia keskellä kaupunkiakin.

Hyvivointia kaikille alkaneelle vuodelle ja nautitaan luonnosta!