maanantai 6. elokuuta 2018

Hyvinvoinnin tavoitekartta - syöminen


Hyvinvoinnin tavoitekartassa syömisen kohdalla PÄÄTAVOITE on:

-syödä säännöllisesti, riittävästi ja terveellisesti


MIKSI:
- oma hyvinvointi
- suoliston hyvinvointi
- painonpudotus ja myöhemmin painonhallinta

VÄLITAVOITTEET:
- ruokien suunnittelua enemmän
- syödä vähemmän, koska nyt syön selkeästi liikaa ja liian isoja annoksia, liikaa myös napostelua ja herkkuja
- kokeilen uusia reseptejä
- lisään vieläkin kasviksia ja marjoja ruokavaliooni, myös linssejä ja papuja
- vähemmän lihaa, enemmän kalaa ja vaaleaa lihaa
- einekset kokonaan pois (ollut kiireisen päivän lounas töissä, valitettavasti!)
- hyviä rasvoja lisää, esim avokadosta ja pähkinöistä
- magnesium, sinkki, jodi, B- ja D -vitamiinit lisäravinteiksi
- luonnostaan gluteiinitonta ruokaa, kuten äyriäisiä, kalaa, riisiä, hirssiä, tattaria, vihanneksia

MILLOIN:
- heti!




keskiviikko 1. elokuuta 2018

Hyvinvoinnin tavoitekartta - liikunta


Kirjoitin aiemmin tehneeni hyvinvoinnin tavoitekarttoja eri osa alueille.
Liikunnan tavoitekarttani näyttää seuraavalta:


PÄÄTAVOITE: pystyä juoksemaan 5 km

MIKSI:
- parempi kunto
- energisempi olo
- yleinen jaksaminen paranee
- laihtuminen ja saavutetun painon ylläpitäminen

VÄLITAVOITEET:
- 1 km kerrallaan juoksua, aluksi kävely-juoksua
- monipuolista lihaskuntoliikuntaa, joka tukee juoksemista
- liikunnasta uudelleen innostuminen
- osallistuminen ensi keväänä johonkin juoksutapahtumaan

MITÄ LIIKUNTAA:
- juoksu-kävelyä näin aluksi
- lihaskuntoa mökin laiturilla ja kotona kuntosalilla
- joogaa taas nyt elokuussa, kun tunnit jatkuvat
- uintia järvessä mökillä ja Altaalla kaupungissa ollessa
- porrastreenejä
- kahvakuula- ja trx-treenejä syksyn mökkireissuilla
- toivottavasti myös muutama kierros golfia vielä tällä kaudella
- pitkiä kävelylenkkejä kaupungissa ja metsissä
- vaikka olenkin enemmän yksilöliikkuja, niin esim pitkille kävelylenkeille kaipaan välillä seuraa
- arki- ja hyötyliikuntaa
- myös ohjatut ryhmäliikuntatunnit kiinnostavat, niissä kun olen käynyt epäsäännöllisen säännöllisesti, nyt en vuoteen, mutta täytyy katsoa josko sellaiseen olisi aikaa ja löytyykö paikkaa missä kävisi ja saisi käydä vain ohjatuilla tunneilla, kun tuo kuntosali löytyy taloyhtiöstä

MILLOIN:
- 1/2 vuoden päästä jaksan juosta 5 km yhtäjaksoisesti eli tammikuun lopussa

Kerron kuukauden päästä missä menen juoksemisen kanssa, miten matka etenee ja miten olen muutenkin liikkunut. Tosin juoksutreenin aloittaminen ulkona vaatii osaltani lämpötilan laskua hellelukemista kahdenkympin tiennoille.
Hyväkuntoisille helteessä juokseminen ei ole varmastikaan ongelma, mutta huonompi kuntoiselle ja ylipainoiselle yhtä tuskaa. 

perjantai 27. heinäkuuta 2018

Helteisiä tunnelmia mökiltä










..


Tulihan sille isolle aurinkovarjollekin käyttöä tänä kesänä - ehkä vähän liiankin kanssa! Muutama helteisen päivän ruokakuva ohessa myös: grillattua purjoa ja kevätsipulia, tzatzikia, maissia ja puolikkaat limet grillistä, feta-vesimeloni-paprika-oliivisalaattia...

Painetaan nämä helteet mieleen marraskuun koleutta varten!

keskiviikko 25. heinäkuuta 2018

Projekti kompostoiva huussi
























Halusimme rakentaa mökille uuden kompostoivan huussin vanhan ei-kompostoivan tilalle. Ostimme valmiin huussipaketin ja Kekkilän kompostoivan käymäläastian. 

Lautakasasta se lähti liikkeelle. Myyjä sanoi K-raudassa, että sen saa pystyyn kahdessa tunnissa, mutta jotta saimme sen tähän pisteeseen, niin tunteja oli kulunut jo 30! Toki ymmärsimme, että tuo 2 tuntia oli vitsi, mutta kun kaksi tuntia oli kulunut olimme saaneet vasta harkot vaateriin, päätin että nytpä alan laskemaan tunteja kuinka kauan tähän menee yhteensä aikaa. Ja noissa tunneissa ei ole vielä kaikkia niitä tunteja joita olemme käyttäneet rautakaupoissa käymiseen. No, pystyssä se kuitenkin on nyt ilman suurempia sanomisia. Vielä puuttuu portaat ja viimeistelymaalaus.

Tämän suurempaa "taloa" en lähde kyllä rakentamaan, oli se sen verran iso urakka ja isompi kuin ajattelimme, ja toki rakentamisen edetessä tuli yhtä jos toista ongelmaa esiin, mutta kaikki saimme selvitettyä ja ratkottua.


sunnuntai 22. heinäkuuta 2018

Taimenta grillissä













Kesäkuun puolella, kun oli vielä viileät ilmat, teimme taimenfileet kaasugrillissä foliovuoassa. Grillauksen aikana lusikoitiin fileiden päälle voisulaa, jossa siis voin lisäksi sitruunamehua,  valkoviiniä, suolaa ja pippuria, sekä tillisilppua. Lisukkeeksi vain uusia perunoita ja lasi roseeta. Perunat oli tarjolla äidin ja isän häälahja-astiaston kulhossa, josta ei enää montaa osaa ole jäljellä, mutta sain tänne niistä muutaman kulhon. Kunnon retrokulhot!

perjantai 20. heinäkuuta 2018

Tervetuloa Kesärantaan mansikkakakulle







Kesään kuuluu aina ainakin yksi mansikkakakku! Meillä on täällä kaasu-uuni ja siinä vaiheessa kun ensimmäiset vieraat olivat tulossa, niin en ollut saanut sitä vielä toimimaan, joten jouduin tyytymään kaupan valmiiseen kakkupohjaan. Tästä tulikin sitten vakiokakku tälle kesälle, vaikka uunikin toimii nyt, kun sain selville mieheni serkun avustuksella miten se toimii. Ja hyvin toimikin kun tytär leipoi meille vadelma-mustikkapiirakan aiemmin tällä viikolla. 

Mutta siis kakun ohjetta tässä eli pohjan kostutus mehulla tai laimennetulla sitruunamehulla. Päälle tulee mascarponejuustoa pari purkkia, jonka sekoitan voimakkaasti. Lisää mascarponen sekaan lemon curdia ja vaniljasokeria, sitten seos vain kakkupohjan päälle rennosti. Lemon curdin voi levittää myös suoraan pohjan päälle ja siihen päälle tuo vaniljalla maustettu mascarpone, johon voi lisätä myös tavallista sokeria lisämakeutta tuomaan. Päälle vain mansikoita ja vaikka pikku-macaronseja tai marenkeja. Ja muutama mintunlehtikin olisi sopinut tuomaan kesäistä raikkautta kakkuun lisää!

Herkullisia kesän kakkuhetkiä!