torstai 10. tammikuuta 2019

Tallinassa talvimatkalla tyttären kanssa

Joulun alusviikolla, kaiken muun kiireen keskellä, lähdin tyttären kanssa päiväreissulle Tallinnaan. Lähdettiin aamun ensimmäisellä laivalla ja taidettiin tulla takaisin kutakuinkin toiseksi viimeisellä. Ehdittiin nähdä ja kokea taas paljon, ja monta uuttakin juttua mahtui päivän ohjelmaamme. Aamu alkoi laivalla buffet-aamiaisella, siinä oli kiva istua rauhassa yli puolet laivamatkasta, ulkonakin oli pimeää koko matkan, joten ehdittiin hyvin jutella ja vaihtaa kuulumiset, kun ei maisemia tarvinnut katsella ja ostosten teon jätimme paluumatkalle.

Maihin päästyämme hankimme ensimmäisenä ratikkaliput ennen kuin lähdimme kiipeämään vanhan kaupungin kujia ylös Aleksanteri Nevskin katedraalille. Ylhäältä oli kivat näkymät ja katedraalikin oli upea. Ja kaikki vanhan kaupungin somat herkullisen väriset vanhat talot - miten kaunista. Aina kun talo vaihtui toiseen, niin siinä oli pieni joulukuusi valoineen. Todella hauska idea ja kaunista kuin mikä!

Seuraavaksi hyppäsimme ratikkaan ja ajelimme Telliskiven alueelle. Emme olleet siellä aiemmin käyneet; voin kuvitella miten kiva alue on kesällä kaikkine kesäterasseineen, mutta oli se nyt aurinkoisena talvipäivänänkin valloittava paikka. Löysimme mahtavan kauppahallin ja mitkä hinnat lihoilla, juustoilla ja muilla tuotteilla. Oivoi, olisipa ollut kylmälaukku mukana! Kävimme myös syömässä paljon kehutussa F-hoone -ravintolassa ja olihan se kaikkien kehujen arvoinen. Miljöö upea, tehdasmainen, rosoinen ja värikäs. Ruoka oli myös todella hyvää, tilasimme kolme annosta jaettavaksi ja siitä riitti hyvin kahdelle täyttämään vatsat.

Kaikki Telliskiven pikkuputiikit kahteen kertaan kierrettyämme ja lounaan syötyämme palasimme ratikalla takaisin keskustaan ja vanhan kaupungin joulumarkkinoille. Kiertelimme, ihastelimme upeaa joulukuusta ja nautimme glögit siinä torilla. Auringon laskettua glögit lämmittivät kivasti, mutta vain hetken, ja vielä oli muutama tunti laivan lähtöön.

Päätimme vielä poiketa Viru-hotellissa olevaan KGB-museoon. Itse olen siellä käynyt parikin kertaa, mutta tällä kertaa meille osui todella hyvä opas ja sain taas uutta tietoa oppaan omakohtaisten kokemusten perustella Viru-hotellista ja sen toiminnasta. Hän kertoi muun muassa, että pääsi perheensä kanssa lapsena aina kerran vuodessa hotellin aulaan koska he tunsivat jotain suomalaisia ja heidän tullessa oli mahdollista päästä hotellin aulaan, mutta ei pidemmälle. Hän kertoi kuinka muistaa vieläkin tuoksumaailman mikä aulassa oli: länsimainen deodorantti ja tupakka sekä Juicy Fruit -purukumi - ne olivat hänestä maailman parhaat ja eksoottisimmat tuoksut! Suosittelen museota ehdottomasti, tunti menee aikaa, upeat näkymät Tallinnaan ja ne tarinat.

Sieltä sitten kipinkapin lähes juoksujalkaa lähdimme takaisin laivalle ja päätimme matkamme Tallink Silja MegaStarin a la carte -ravintolassa. Todella kiva reissu ja ajoitus olikin oikein sopiva kaiken kiireen keskellä.